Jeroen presenteert een boek

Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed (en Jennifer op ’t Hoog) presenteren gezamenlijk een briljant en inspirerend boek over betaalbare voeding voor een sterk groeiende wereldbevolking. Het klimaat staat ook nog eens onder druk.

Dat vraagt om bedrijven die kosten reduceren door duurzaam te werken en die meer verdienen door gezonde kwaliteit te leveren. Gelukkig zijn er organisaties die laten zien hoe het moet. Het drietal schrijvers laten zich inspireren door de twintig voorbeelden van bedrijven die gezond en duurzaam eten betaalbaar en schaalbaar maken. 

Eén van de bedrijven die Jeroen noemt is het boerenbedrijf Van den Heiligenberg. Hij begint het hoofdstuk als volgt:

“Als inwoners van de Jordaan doen we elke zaterdag op de Noordermarkt de biologische boodschappen voor het gezin (Jeroen, Francien, Job en Pip). Dat is lekker en voelt verantwoord, maar het geeft geen betaalbare en schaalbare oplossingen voor de voedselvraagstukken in de wereld. Lang niet iedereen wil en kan 4 euro betalen voor een knapperig stokbrood of een onsje gevulde pasta. Thuis koken en bakken we gezond, maar zelfvoorzienend is het niet. Mijn ouders (Wim en Ida Kemperman) kwamen veel dichter in de buurt. Zeker in mijn kindertijd: de jaren zeventig en tachtig. Toen zochten we bosbessen, bramen en vlierbessen voor jammen, sappen en taarten. Ook hielp ik brandnetels te plukken voor de soep en aan zee kokkels en mosselen te verzamelen voor het avondeten. 

Wij konden wat zelfvoorzienendheid betreft niet in de schaduw staan van mijn oma (Adriana van den Heiligenberg). Oma maakte sappen, jammen, wijn en likeur, brood en wafels. Het fruit kwam uit de grote tuin, waarin ook al het afbreekbare afval werd verwerkt tot compost. Ze kocht koeien en schapen uit de wei en verwerkte het vlees in ragout, soepen en worsten. De wol kleurde, waste en spon ze zelf en daarna maakte ze er warme vloerkleden of kriebelende truien van.
Mijn oma’s leefwijze was in mijn ogen het toppunt van zelfvoorziening en hergebruik, maar dat is natuurlijk onzin. Zij stamde uit een boerenfamilie. haar voorouders verbouwden hun eigen graan, groenten en fruit, hielden dieren voor melk en kaas, en fokten paarden voor het werk op het land. En hun voorouders zorgden niet alleen voor hun eigen voedsel, maar ook voor vervoer en verkoop. Wat is er in de afgelopen 500 jaar eigenlijk gebeurd in dit soort boerenbedrijven waarvan er altijd heel veel zijn geweest in Nederland? Hoe heeft zich dat ontwikkeld?”

Een paar alinea’s verder vervolgt Jeroen: “Ondernemen is een zaak van het vergroten van de inkomsten, maar ook het verkleinen van de uitgaven. Het vraag verstand van zaken en creatieve zuinigheid: weggooien is het laatste wat je doet. Daarbij vraagt het een mentaliteit van koppig doorgaan en harder werken als de modder dieper wordt: geef nooit op. Zo’n niet-zeurencultuur in het familiebedrijf kan ook negatieve gevolgen hebben: Kees van den Heiligenberg, uit een van de latere generaties, wordt er voor geprezen dat hij nooit klaagt en altijd doorwerkt tot hij in 1935 op 21-jarige leeftijd overlijdt aan een te laat ontdekte slecht functionerende schildklier”.

Zijn eerste boek dat 3 jaar geleden is verschenen over bedrijven waar mensen fan van zijn en die veel waarde hebben gecreëerd, zie je op deze video gepresenteerd.

Ben je geïnteresseerd in nog meer informatie over de “Briljante Businessmodellen”, bezoek dan eens de website:

“Wiki Businessmodellen – Een bijzondere benadering voor betere business”.  

 

3 reacties

  1. Kees Kemperman schreef:

    Bij mij liggen ook een paar exemplaren van dit fraaie boek. Ik weet niet of ik het helemaal ga lezen.
    Wat de meesten van jullie niet weten, is dat Wim bij de presentatie ervan een door power point ondersteund verhaal heeft gehouden over de link van het boek van Jeroen met ons boek over de Heiligenbergen.
    Zo vonden twee generaties elkaar bij het onderwerp FOOD.
    Knap gedaan Wim.

  2. Ada Zantman schreef:

    Jeroen wat sta daar energiek je boek te presenteren en heel verhelderend. het is in mijn ogen ook een waardevol onderwerp, om je zo intens mee bezig te houden. Die rode draad over WEGGOOIEN, klinkt ons allemaal als muziek in de oren.
    Fijn dat ik er kennis van heb kunnen nemen en succes verder

  3. ida Kemperman schreef:

    Leuk dat het boek van Jeroen op de site te zien is !
    Ida.

Laat een antwoord achter aan Ada Zantman Reactie annuleren

Je e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *

.elementor-kit-13633 a { color: #1b0909; }